Het bestuur van de stichting bestaat uit onbetaalde vrijwilligers.

De huidige samenstelling van het bestuur is:

Voorzitter: Jurriaan Kien
Secretaris: Nils Berndsen
Penningmeester: Jonasz Dekkers

De stichting heeft ook een beschermheer: schrijver, socioloog, publicist en schaakliefhebber Mohammed Benzakour. Speciaal voor ons heeft Benzakour een publicatie geschreven.

Ten slotte werkt de stichting met een aantal vrijwilligers, die ons helpen met de website, PR, fondsenwerving etc. We kunnen altijd meer vrijwilligers gebruiken. Heeft u interesse, neem dan contact met ons.

De statuten van de stichting zijn hier te lezen.

Allereerst een bekentenis: ik ben een middelmatige schaker. Veel verder dan de Siciliaanse opening en het Damegambiet kom ik niet. De status van grootmeester of überhaupt meester is nog kosmisch ver. Wel ben ik geloof ik ‘n meester in het hoorndol maken van mijn omgeving over de geneugten van schaak. Velen vinden het maar een saaie hobby, en nemen het als sportbeoefening nog minder serieus. “Noem je dat een sport, zitten en staren naar een bord, haha!”
Maar ja, wie kan er in deze tijden van de alom verzwelgende magneten als Facebook, Whatsapp, gaming, Netflix, en andere zap- en instant vermaak applicaties nog een concentratieboog opbrengen van langer dan drie minuten zonder dat er een vloek of druppeltje bloed valt? Nou ja, laten we wel wezen, bij schaak worden hele legers de kop afgehakt. Maar dat gebeurt op zeer overdrachtelijke wijze en onder zeer hoffelijke omstandigheden. Men schudt elkaar de hand waarna de tegenstanders in de diepste stilte elkaars donkerste krochten en listen verkennen. Geen granaat of gescheld komt eraan te pas. In de schaakzaal heerst louter respect en stilte. Enkel het gekraak van hersens klinkt op.  Intussen, vaak in een bestek van enkele uren, passeren alle denkbare facetten des levens; drama, strijd, lust, intimidatie, schepping, schoonheid, wanhoop, afgunst, bluf, verdriet, verlangen, extase. Werkelijk álles borrelt en suddert op het kunstige vlak van 64 vakjes. Play chess, not war.

Schaak maakt bovendien gehakt van alle hokjes en vooroordelen. Wie de mening is toegedaan dat de hersens van vrouwen echt anders in elkaar steken (d.w.z. in potentie minder geniaal) doet er goed aan de matches van Judith Polgar grondig te bestuderen. Dit Hongaarse kindgenie deed alle grootmeesters uit haar tijd plassen in de broek.

En de hedendaagse jeugd? Die weet alles over de danspasjes van Michael Jackson, ze kent de dribbels van Messi uit het hoofd, vergaapt zich aan de wulpse kronkelingen van Beyoncé en de gouden kettingen van Snoop Dogg, maar hoevelen hebben ooit gehoord van baanbrekende genieën als Paul Morphy of Mikhail Tall? Zeg je Capablanca, denken ze aan een chocolade-ijsje, een wietsticky of misschien aan een stad in Marokko. En zeg je tegen een jonggetrouwd yuppenstel uit Blijdorp ‘Fischer’ vermoeden ze waarschijnlijk een roze schommelstoeltje van Fisher Price.

Maar laten we niet somberen. Soms gloort er licht aan het eind van de tunnel en denk je: Kijk es, wat mooi! Zoals wat er nu gebeurt in Rotterdam. Wat de legendarische Kasparov op het wereldtoneel betekent voor de promotie van schaak, doen Jurriaan Kien, Aart van der Basch en JanKees Ouwerkerk in den lande. Hun tomeloze inzet vertaalde zich in iets wat allang bestaat in Polen, Rusland en India, maar nog niet in Nederland: schoolschaak. Rotterdam, die vaker voorloopt op de dingen, is de pionier die ruim baan geeft aan schoolschaak. En laten we hopen dat vele Nederlandse steden en scholen spoedig zullen volgen. De tijd is er rijp voor. Nederland heeft eindelijk weer iemand die zich kan meten met de absolute wereldtop: Anish Giri. Ofschoon van Nepalees-Russische bodem mogen we apetrots zijn op onze Anish. En wat te denken van Jorden van Foreest – wordt hij misschien de waardige opvolger van Max Euwe, de enige Nederlandse wereldkampioen ooit? En – wie zal het zeggen? – maken we misschien nog mee dat op een regenachtige namiddag de nieuwe Carlsen of Osipov ontdekt wordt in een schoolklasje te Delfshaven…

Mohammed Benzakour
Zie zijn website www.benzakour.nl en Wikipedia
Zijn artikel in het NRC Handelsblad.